הבורות והבארות
חזור

מסלול מעגלי בתוך הטבע, אשר מעניק לנו רגע של הנאה צרופה בינות גבעות ירוקות עם צמחייה ים תיכונית, מעיינות, יערות נטועים והרבה מערות בורות ובארות מים באזור השפלה הנמוכה.

חבל ארץ: השפלה.

דרגת קושי: בינוני.

אורך המסלול: כ-3 ק"מ.

עונות: כל עונות השנה.

מאפיינים: מעגלי, טיול פריחה, מתאים לאופניים, חלק משביל ישראל.

איך מגיעים:

נוסעים על כביש ירושלים-תל אביב דרומה במחלף שער הגיא לכיוון בית שמש, עולים על כביש 38 ולאחר שעוברים את היישוב זכריה מצד ימין, פונים ימינה לכביש מספר 383 אל עבר היישובים שדות מיכה וגפן. לאחר כ-1.5 ק"מ מגיעים לפנייה שמאלה לכיוון פארק בריטניה. נמשיך עם דרך הפארק הראשית ובפניה השנייה שמאלה לתל עזקה נפנה ימינה. לאחר כמספר מטרים מצד שמאל נראה את תחילת מסלולינו ורחבת חנייה קטנה בה נשאיר את הרכב.

על המסלול:

נתחיל את דרכנו עם השביל בשער ברזל קטן ולידו שלט המסמן את תחילת המסלול. ולאחר מספר מטרים נוכל לראות באר מים. עם השביל נתחיל לעלות בעליה מתונה אל ראש הגבעה- תל מירסים, ובמהלך דרכנו נבחין בצמחים ופרחים שונים ביניהם רקפת כרכום סיתוונית עצי אורן קפריסאי ועוד.
לאחר העלייה השביל פונה שמאלה וממשיך בהליכה בחורש נטוע. נמשיך עם הפנייה בשביל לאחר התצפית מראש הגבעה ומביקור בחווה חקלאית עתיקה וחומה.
בצדו המערבי של התל נוכל לראות חומת סוגרים הבנויה בעצם מחומה כפולה שבין המרווחים נבנו קירות ומחיצות סוגרות ע"מ ליצור חדרים לצורכי אכסון ומגורים

נמשיך עם השביל בסימון שביל ישראל המגיע לחורשת הברושים ושם כשהשביל פונה שמאלה אנו נפנה ימינה נחלוף על פני עץ חרוב נחצה מעבר בקר ונחלוף על חרוב נוסף שמאחוריו נמצאת מערת קולומבריום. לאחר הביקור במערה נחזור חזרה אל החורשה ונמשיך עם השביל היורד וחוצה דרך עפר, וממשיך מצדה השני בעלייה מתונה אל תל שקלון. במהלך העלייה, המלווה בסימון שביל ישראל, נוכל לראות גת (יקב).

מראש התל נהנה מתצפית נרחבת ויפה אל  אזורי שפלת יהודה ועמק האלה. נחל בירידה מטה עם השביל מהתל, ולאחר סיום הירידה נלך עוד כ-300 מטרים אל חניון האלון. כאן נפרד משביל ישראל ונמשיך עם מסלול המסומן בסימון שבילים אדום. עם השביל נלך עוד כמה מאות מטרים ובנקודה ע"י עץ אלון נפנה שמאלה ליד עץ אלה בשביל בין טראסות עצי בוסתן וצברים לעבר גבעה בה שכן בעבר כפר עג'ור ולפני הכניסה לצד שני  עמודים של קק"ל יסומן לנו פתחה של מערה בה נמצאים שרידי בית בד עתיק. לאחר הביקור במערה, חוזרים לשביל האדום היוצא מערוץ הנחל ומטפס במתינות בהליכה של כ-10 לעבר נקודת חניית הרכבים.